Chleb o niskim indeksie glikemicznym

Z danych pochodzących z 2009 roku oszacowano poziom chorych na cukrzycę na 2 – 2,5 mln Polaków i 90 % przypadków to cukrzyca typu II, której przyczyną jest głównie niewłaściwe odżywianie i otyłość. Polskie stowarzyszenia zdrowotne też sobie z tego zdają sprawę, dlatego powstał pomysł o wyprodukowaniu chleb o niskim indeksie glikemicznym (chleb IG). 

Indeks glikemiczny to wskaźnik, dzięki któremu można uzyskać informację jak dany produkt zjedzony przez pacjenta podnosi poziom glukozy we krwi. Diabetycy ze względu na oporność ich organizmu na insulinę (hormon, który “wyłapuje” cząsteczki glukozy we krwi i przenosi do komórek) nie powinni spożywać produktów o wysokim IG. Z tego względu, że mimo, iż insulina pełni swoją rolę, to komórki straciły wrażliwość na nią i nie wykorzystują glukozy jako źródła energii. W sytuacji gdyby chory spożył produkt o wysokim IG prowadzi to do hiperglikemii i hiperinsulinemii oraz innych poważnych powikłań.

Tutaj znajdziesz tabelę z indeksem glikemicznym produktów: LINK, LINK, LINK

Pomysł na wypiek takiego pieczywa jest dobry. Chleb jest przecież podstawowym artykułem spożywczym obecnym w jadłospisie. Ale występuje pewien problem.


Zauważyłam, że niektóre piekarnie bardzo się “chwalą” tym, że właśnie takie pieczywo sprzedają. W tym nie widzę nic złego, ale znalazłam skład jednego chleba i proszę zobaczyć:

mąka pszenna, woda, nasiona 18 %, gluten pszenny, mąka żytnia, drożdże, pszenny zakwas w proszku, sól, cukier, emulgatory: E472e i lecytyna słonecznikowa.

Chleb o niskim indeksie glikemicznym dla diabetyków nie powinien zawierać cukru. Jeżeli z założenia producent chce obniżać indeks glikemiczny tego chleba (osoby z cukrzycą typu II powinny spożywać produkty o niskim IG) to w jakim celu daje cukier, który ma bardzo wysoki IG? Coś tu ewidentnie nie gra. Pieczywo, tak jak już pisałam wyżej jest podstawowym artykułem spożywczym konsumowanym codziennie, jak nie kilka razy dziennie. I jeśli w tym chlebie, cukier jest dodany nawet w bardzo małych ilościach to dawka ta i tak może zaszkodzić ze względu na częstotliwość spożywania tego pieczywa.

Chleb o niskim indeksie glikemicznym nie jest dobrym rozwiązaniem na śniadania dla cukrzyków.
Chleb o niskim indeksie glikemicznym. Pieczywo to częsty element śniadania. Jednak nie wszystkim polecany. Szczególnie powinni go unikać diabetycy.

Dodatkowo nie ma niestety informacji jaki właściwie ten chleb ma indeks glikemiczny, co uważam jest bardzo istotne, jeśli jest przeznaczony dla osób chorych.

A czym jest ten tajemniczy emulgator E472e? Otóż zgodnie z nazewnictwem obejmuje on mono i diglicerydy kwasów tłuszczowych estryfikowanych kwasem mono i diacetylowinowym. Nazwa nie sugeruje skąd pochodzą te glicerydy. Na szeroką skalę ten emulgator produkowany jest z odmian soi genetycznie modyfikowanych. Więc już Państwo wiedzą, że nie jest zbyt dobrym dodatkiem do pieczywa. Na pewno jest tani, bo uprawa soi jest bardzo powszechna. Dzięki temu emulgatorowi otrzymuje się “nadmuchane” pieczywo.

Również chciałam zwrócić uwagę na certyfikaty. Na witrynie jednej z piekarni (nazwijmy ją hipotetycznie “Bochenek”) widziałam właśnie reklamę chleba IG i podpis: Certyfikat Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego. Z tym, że nie było żadnego logo tego towarzystwa. Od tak napisane sobie zdanie. Proszę się nie dać omamić. Podejrzewam, że to towarzystwo poleca chleb IG i deklaruje, że może ono być pomocne dla osób chorych na cukrzycę, ale ! nie naznaczyło certyfikatem tego konkretnego pieczywa z piekarni “Bochenek”. A niektórzy mogą odczytać to błędnie, że chleb z piekarni “Bochenek” ma certyfikat Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego co oznacza, że jest sprawdzony i zdrowy! I to nie jest wina konsumenta oczywiście, tylko chwyt marketingowy tej piekarni. Jeżeli jakiś produkt posiada certyfikat powinien być oznaczonym odpowiednim logiem.

To już Państwo zadecydują czy warto jeść chleb o takim składzie. Dobre pod względem jakości pieczywo powinno zawierać: zakwas lub drożdże, mąkę, ziarna, sól i… nic więcej 🙂 Ja osobiście nie polecam pieczywa IG, jeśli nie jest ze sprawdzonego źródła. Czyli takiego, gdzie nie dodaje się sztucznych dodatków.

Również warto wspomnieć, że przy problemach z kontrolą glikemii najlepszym rozwiązaniem jest rezygnacja z pieczywa.

Potrzebujesz dopasować jadłospis do swoich potrzeb?

Na co dzień czujesz przemęczenie? Znudziły Ci się wszelkie posiłki? Nie lubisz gotować i nie mas na to czasu? Jeśli tak, to zapraszam do uczestnictwa w kursie: Twój zdrowy jadłospis.

 

Otrzymasz DUŻĄ dawkę wiedzy jak dopasować do siebie menu, aby lepiej się czuć, oszczędzić czas na gotowaniu oraz oczywiście jak wszystko ze sobą łączyć, aby było zdrowo i kolorowo.

Leave a Reply

Your email address will not be published.