Jak ułożyć zdrowy jadłospis?

Jak ułożyć zdrowy jadłospis?

Zdrowe odżywianie to obecnie temat na topie. Stosowanie niezdrowej diety jest niemodne i często też jest to powód frustracji wielu osób: “no bo co można w końcu kupować?”. Internet daje podpowiedzi najczęściej wykluczające się: jedz nabiał, nie – nie jedz nabiału, jajka są zdrowe, nie – jajka tylko maksymalnie 2 w tygodniu i tak dalej. Dzisiaj podzielę się moimi sposobami na to, aby jadłospis był zdrowszy.

1. Zaplanuj regularne jedzenie

Jeśli wiesz, że w czasie pracy masz możliwość zjedzenia sycącego posiłku – to zadbaj o to, aby mieć ze sobą lunch-box. Jeśli chodzisz na treningi regularnie i dość często to zaplanuj przekąskę okołotreningową i posiłek regeneracyjny.

Podstawą jest zaplanowanie posiłków wtedy kiedy możesz w swoim dniu je umieścić i poukładanie ich tak, abyś wieczorem nie czuł/a “wilczego głodu”.

Przykład: Pani Ania, lat 27, stresująca praca sekretarki 10 h dziennie, dwie przerwy w pracy: 10 min i 20 min. Weekend wolny, więc najczęściej 2 h dziennie trenuje squasha.

Propozycja: śniadanie przed pracą, II śniadanie w pracy, lunch w pracy i kolacja wieczorem. W weekend: śniadanie,obiad, przekąska przedtreningowa, kolacja.

 Dobrym pomysłem na kolacje przy nawrażliwości pokarmowej są zupy kremy.

Dobrym pomysłem na kolacje przy nawrażliwości pokarmowej są zupy kremy.

2. Odrzuć wszystkie produkty, po których czujesz się gorzej

Chodzi o żywność, po której obserwujesz u siebie niekorzystne objawy jak na przykład: wzdęcia, zaparcia, biegunki, mocne gazy, niestrawność, bóle brzucha, zgaga itp. Oraz objawy typowo alergiczne: wysypki, zaczerwienia skóry, pokrzywka itd.

Najczęstszymi eliminowanymi produktami są: świeże jabłka, rośliny strączkowe, warzywa kapustne i krzyżowe (kalafior, brokuł), cebulowe: czosnek, por, cebula; mleko krowie; orzechy i owoce morza.

Oprócz eliminacji warto zadbać o prawidłową diagnostykę i sprawdzić czy występuje alergia, nietolerancja pokarmowa czy inny problem układu pokarmowego.

3. Stosuj produkty ze sprawdzonych źródeł

Coraz więcej osób jest świadomych, że żywność z hipermarketu jest “martwa”, czyli pozbawiona wartości odżywczych. Dodatkowo zakaz handlu w niedzielę spowodował, że konsumenci zaczynają robić zakupy na targach, mniejszych sklepikach – gdzie dostęp do informacji skąd dany produkt pochodzi jest lepszy. Targowiska, kooperatywy spożywcze to obecnie najlepsze źródła “zdrowej” żywności – żywności lokalnej i ekologicznej. Pozyskiwanej w zrównoważony dla środowiska sposób, a dla konsumentów “bomby witaminowej”.

Warzywa i owoce uprawiane w zgodzie z naturą mają czas, aby wyprodukować odpowiednie ilości witamin oraz przyswoić minerały – dzięki temu mają wyższą wartość odżywczą od tych uzyskiwanych metodami konwencjonalnymi – gdzie szybkość produkcji i największy plon jest kluczowym czynnikiem uprawy.

Dlatego jeśli tylko masz dostęp do dobrego dostawcy, podziel się tym z innymi 🙂

Potrzebujesz dopasować jadłospis do swoich potrzeb?

Na co dzień czujesz przemęczenie? Znudziły Ci się wszelkie posiłki? Nie lubisz gotować i nie mas na to czasu? Jeśli tak, to zapraszam do uczestnictwa w kursie: Twój zdrowy jadłospis.

 

Otrzymasz DUŻĄ dawkę wiedzy jak dopasować do siebie menu, aby lepiej się czuć, oszczędzić czas na gotowaniu oraz oczywiście jak wszystko ze sobą łączyć, aby było zdrowo i kolorowo.

Leave a Reply

Your email address will not be published.